السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

7/22/2012

Ciri-ciri Suami

salam :)
hari ni aku nak buat entry pasal CIRI-CIRI SUAMI pilihn aku.
PMR pon tak pass weehh . haha. ok just suka2 .
memandangkan hari ni tu je idea yg aku ada kan.
so , kalau antara korang yg ada dlm smua ciri2 aku sebutkan tuu.
boleh laa isi borang eh. mana tahu nasib baik. dapat . errk ?
merepek laa. hehehe .
okay first kalau nak jadi husband aku mestilah :
  • Kuat Agama
agama tuu yang first ok. tak ada laa nak suruh tahu semua
bnda pasal agama. just basic pon sudah laa. kira boleh bimbing
sya and ank kita nanti pon sudah ckup :)
sebab agama itu penting . solat mesti lah ckup, pndi ngaji.
kira ok lahh .
  • Baik
mestilah nak husbnd yang baik kan. tak kan nak husbnd yg teruk2.
porak peranda rumah tngga kang.
  • Jujur
kejujuran ini sngt penting. walupn jujur itu kadang2 menyakitkan.
tapi tetap jugaa kena jujur. sebelum kantoi baik jujur .
sembunyikan mcm mana pon pasti lama kelamaan akan terbongkr juga.
so , lbh baik jujur awl2 kan ? :)
  • Ikhlas
aku nak seorang yg ikhlas . ikhlas syg n cinta kan aku :)
  • Suara Comel
mempunyai suara yg comel ni. ni harus . tak ad suara comel.
out laa wehh, haha. ;p
  • Setia
ni wajib ada!! kalau tak setia jgn mimpi nk jadi hsbnd aku la.
and aku tak suka la kan nak dimadu. so pleaseee. fhm :)
  • Rupa
pasal rupa paras ni aku tak mahu bnyk komen laa.
sebb tu tak pntng. tapi kalau boleh biarlah hnsm or comel
tak pon smart. haaa, pon boleh laa ;)
  • Bertanggungjawab
aku nak sorng yg bertnggungjwb. dia tahu apa tugas dia .
apa yg patut dn tak patut dia buat. jgn laa abaikn tnggungjwb yg
telah diamanah kan .
  • Sporting
saya nak yg sporting and sntiasa layan perngi sya yg tak
tol mana pon sbnrnya :P
  • Kelakar
kalau boleh juga nak husbnd yg kelakar . baru bhagia hidup.
sntiasa buat lawak . xD
  • Pandai Pujuk
haha , nak yg pandai pujuk. tak ada la kalau aku merajuk.
aku kena pujuk diri sndri kan :P
  • Pandai Jaga Hati
sntiasa jaga hati hati aku. tk la sakit hati aku nti .
  • Tak Ego
menghrp dpt husbnd yg tak ego. and selalu mengalah.
sebb klu dpt husbnd yg ego ni. alahai, asyk aku jela kena menglh nty.

buat masa ni tu jelah. kalau ad lain2 tambhn sya habak nahh.
kalau bole juga saya nak husbnd yg namanya bermula huruf H .
sebb saya suka org yg namanya mula huruf H .
tu je kot. agak2 korg ad dlm ciri2 yg aku mksd kan tak ? ;)
lain-lain tambhn :

  1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.
  2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.
  3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.
  4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.
  5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.
  6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.
  7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.
  8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.
  9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.
  10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.

2 comments:

  1. klw tnye org.. sume nk cmtu..
    dlm prhubungan kite msti la terime k'kurangan masing2 .. nobody perfect :)

    ReplyDelete