السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

2/26/2012

Muhasabkan diri anda :')


okay , today aku nak copypaste shja.
article yg alu rembat ni sesuai gan org yg putus cinta,
kehilngn kawan like me . kita sma ar :D
jyeahh ! kawan ku yg telah lma hilang. hilang ? pergi mana yew dia ?
dia tak penh hilang. dia sntiasa ad di dpn mata aku . tapi jauh di hati aku .
ewaahh ! but , dia akn sntiasa jadi kawan ku dunia dn akhirat .
now . aku copy article ni dari this blog http://www.sitisafiyyah.com
seronok ! mehh . muhasabahkan diri anda :D

  1. Kenapa dia tinggalkan aku di saat aku perlukan dia??
  2. Kenapa Tuhan beri dugaan begini pada aku?
  3. Tuhan tak adil dekat aku.
  4. Rasa nak mati jek bila dia tinggalkan aku.
  5. Nyawaku dah tak panjang dah jadi aku perlu enjoy dengan life.


Jawapan SS :

1- Kenapa dia tinggalkan aku di saat aku perlukan dia? - Pernah tak kau dengar ayat "cintakan manusia, manusia akan mati. Cintakan Allah, itulah yang abadi"? Apa kaitannye? Kaitannye bila tak semestinya bila kita sayangkan seseorang, dia akan hidup bersama selama-lamanya dengan kita. Kadang-kadang tak sempat kawen, dia dah tinggalkan kita. Tapi kawan-kawan, Allah itu sentiasa ade bersama kita. Teringat dekat satu ayat ni.. Seperti udara yang kuhela kau selalu ada. Macam pernah dengar ayat ni? Yer, ini adalah lirik lagu Dealova yang menjadi pujaan mereka yang bercinta sebab kononnya lirik ni sweet. erkk sweet? Okay abaikan.

2- Kenapa Tuhan beri dugaan begini pada aku? - Sebab Allah nak beri peringatan kat kau. Mungkin selama ni kau duk bahagia sangat sampai kau alpa dan abaikan suruhan Allah. Jadi Allah bagi dugaan dekat kau supaya kau pegi cari Dia dan dekatkan diri kau kepadaNya.

3- Tuhan tak adil dengan aku - Habis tu kau rasa kau adil sangat ke dengan Allah? Siyes aku memang geram kalau dengar ayat ni sebab kau sape nak mempertikaikan keadilan Allah? Allah itu Maha Adil tau. Dia yang ciptakan kau dan Dia berhak untuk buat apa saja dekat kau. Mengucaplah sape yang sebut ayat gini.

4- Rasa nak mati jek bila dia tinggalkan aku - heyy pendek betul fikiran kau <-- ini ayat kawan aku. Aku tak paham kenapa orang yang tengah frust menonggeng akan kata macam ni. Siyes tak faham sebab dulu masa kau dilahirkan dekat dunia ni disebabkan dia ke? Soal mati ni semua keje Allah. Dia yang cipta kita dan hanya Dia jek yang layak untuk mematikan kita. Sekali lagi, mengucaplah sape yang sebut ayat gini.

5- Nyawaku dah tak panjang dah jadi aku perlu enjoy dengan life. - Dah tau nyawa dah makin singkat, banyak-banyakkanlah buat pahala. Kau nak enjoy duk huhahuha sana sini pon ape guna kalau tak tenang masa kat 'sana' nanti. Kadang-kadang aku tengok drama dekat tv tu naik nyampah pon ada bila tengok scene orang dah nak nazak tapi tak reti-reti nak bertaubat. Sape penulis skrip tu? grr


So , apekah jalan terbaik untuk dilakukan jika berperasaan begini? Baiklah, pendapat aku ialah kembalilah ke jalan di mana kau bermula. Sebelum apa-apa, kau cuba tanya 5 soklan ni kepada diri kau dan carilah jawapannya.


1- Siapa kau?
2- Dari mana asal kau?
3- Apa tujuan hidup kau?
4- Apa yang dah kau buat semasa hayat kau?
5- Kemana halatuju kau lepas kau dah takde nanti?

Quote untuk hari ini : Be closer to Allah then you will know which one is your priority. Dan jangan lupa untuk berdoa kepadaNya. Believe me Allah Maha Pendengar segala doa-doa kita. Tapi perangai kita ni belum berusaha apa-apa dah kata putus asa. Okay ini untuk peringatan aku jugak.

No comments:

Post a Comment