السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

12/28/2012

Kenapa Orang Yang Kita Sayangi Sering Menyakiti Kita?

hyep ! :face39:
tetiba pulak TERrajin nak update blog hari ni..
hehe, maklum la skrg aku tengah lepak depan tv sambil tengok running man.
and meraba2 tngn aku tengok2 je ada mcm besar gitu at bahagian pegelangan tngn aku ni.
pastu mak aku kata mungkin kene gegata. haiyaa, besar okay. *perut berbunyi*
menahan lapar ni. hari ni mak aku tak masak pon. tade satu pon lauk.
sebb tadi tengah hari tadi mak aku beli makanan je. hmmm.sokey diet la :10:
walaupon sememang nya aku dah kurus. hahahahaha , diam :10:
hari ni pon agak membosankan phone aku pon sunyi sepi.
yang ada pon mesej dri hafiz td pagi n tadi petg tu jela.. orang memng ada bgi aku
mesej tp aku tak reply pon jimat kredit ni. hahaha, takpa 1st time aku kedekut aw :10:
okay now straight to the point la. hari  ni entry
'Kenapa Orang Yang Kita Sayangi Sering Menyakiti Kita?'
hmmm,kenapa ? mengapa ? bagaimana ? apa salah kita ? sampi dia menyakiti kita ?
kita dah berikan hati kita untuk nya. tpi disakiti . sedih bukn ? :13:
memang rasa aneh kan. korang perasaan tak ? orang yang selalu kita sayang kita cinta
suka sangat sakitkan hati kita ? smpi satu tahap tu rasa mcm dia ni bnci sngt ke at aku?
kan2 ? ada tu dia tahu dia dh sakitkan hati kita tapi buat bodoh je.
mari rejam orang mcm ni. hati dan perasaan dia mungkin tak ada ? :8:
tapi la kan aku selalu berpendapat diorang ni sebenarnya tak sekejam itu.
diorg mulut je kata mcm tu tpi hati diorg tak penh terniat dn terlintas utk menyakiti kita.
diorang tak nak tunjukkan yg diorg terlalu syg kan kita disebb kan ego diorg yg tinggi mengunung.
pernah pikir tak mcm tu ? so be positive la. aku selalu berpikir begitu jdi aku tak penh
sikit , sedetik pon ambik hati gan kata2 yg kasar dn menyakitkan ati tu. cool babe :1:
sebenarnya banyak sebab kenapa diorg suka sakitkan hati kita.
tak kisah la dia kawan kita ke,adik beradik kita ke,pakwe/makwe kita. pasti ada kan?
seperti aku kata tadi disebbkan ego mereka mereka menyakiti kita.
ada juga yang tak sengaja. dia tak sedar yg kata2 nya buat orang lain terasa dn sakit hati.
bak kata pepatah 'kerana mulut bdn binasa' tak gitu ? jadi kita kenelah jaga setiap
perkataan dan ayat yg keluar dri mulut kita tu. dikuatiri akn menyakiti ati orang lain.
tpi dalam masa yang sama kita juga mesti la faham kan. tak ada manusia yg sempurna
dalam dunia ni. kita semua sering melakukan kesilapan sama ada kita sedar atau tidk.
jadi adalah lebih baik kalau kita saling memaafkan sesama kita.
anggap saja dia tak sengaja utk menyakiti hati kita. jadilah manusia yg suka memaafkan
orang dan berfikiran positif pasti idup kita akan bahagia.
dan disenangi oleh semua orang . okay ? :1:
tak pelu ckap pasl diorang la. kita juga kadang2 menyakiti orang lain kan ?
jadi kita harus ingt sebelum nak sakitkan ati orang lain pikir la akibt nya.
mcm mana perasaan kita apabila disakiti mcm tu juga perasaan dia nanti.
papepon , kita haruslah berterima kasih dengan mereka yang sering menyakiti kita,
nak tahu sebab apa ?  sebab mereka sering menguji kesabaran kita,.
dan jika kita sntiasa sabar beerti kesabaran kita sangt la tinggi.
inagt ego je boleh tinggi2 ke ? tapi adalah lebih baik mempunyai kesabaran yg
tinggi daripada ego yang tinggi. ada ego tinggi tak memberi apa2 manfaat at kita pn.
lagi buat kita menyesal satu hari nanti adalah. so pikir2 kan la yew kengkawan :1:
disakiti dan menyakiti lumrah dalam kehidupan. jika kita menyedari
dua itu dalam kehidupan kita segera rendahkan ego supaya keadaan dpt dijernihkan.
berikan komen anda tetntg entry ni di komen yeah.
harap lepas ni anda mengambil isi yg ada dalam entry ni. bukn sekadar membca kosng:1:




No comments:

Post a Comment